MARTIN. Minister Figeľ sa rozhodol nepredĺžiť kontrakt na dokončenie 75 kilometrov úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom formou verejno-súkromného partnerstva (PPP).
Nová vláda síce chce D1 dostavať, no Fígeľ naznačil, že napojenie na diaľnicu môže byť podstatne jednoduchšie cez rýchlostnú cestu R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka.
Ide zhruba o 53-kilometrový úsek, ktorý obchádza Donovaly. Väčšia časť rýchlostnej cesty od Trnavy cez Nitru až po Ružomberok je už totiž hotová.
Vláda chce urýchliť výstavbu R1
Prepojenie Banskej Bystrice s Ružomberkom má byť lacnejšie ako 25-kilometrový úsek medzi Martinom a Žilinou.
Výstavba úseku cez Donovaly, ktorý obsahuje niekoľko tunelov by podľa odhadov mohla stáť 1,6 miliardy eur. Dokončenie D1 si vyžiada zhruba 6 miliárd eur.
„Nie je to alternatíva. Súbežne s tým budeme pokračovať vo výstavbe D1. Rýchlostnú cestu R1 však chceme akcelerovať," povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Ivan Švejna.
Výstavba úsekov D1, ktoré boli súčasťou prvého balíka PPP, sa mala začať v rokoch 2011 a 2012, ale dokončené budú pravdepodobne až v budúcom volebnom období. Úseky Turany - Hubová (13,6 kilometra) a Dubná Skala - Turany (16,5 kilometra) majú byť financované z Kohézneho fondu a verejných, prípadne súkromných peňazí.
Žilinská samospráva prepojenie D1 a R1 spochybňuje
„Snaha ministerstva o riešenie prepojenia medzi Bratislavou a Košicami kombináciou D1 a R1 je do roku 2015 nerealizovateľná, pretože rýchlostná cesta R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka je len v predprípravnom štádiu. Zatiaľ existujú len štúdie, na jednom z úsekov sa pripravuje dokumentácia pre územné rozhodnutie," píše sa v uznesení zastupiteľstva Žilinského samosprávneho kraja.
Na niektorých ďalších úsekoch podľa uznesenia ešte ani nezačali procesy posudzovania dopadov na životné prostredie. "Trasa vedie cez národné parky Nízke Tatry a Veľká Fatra a je veľmi problematická aj z pohľadu Natura 2000," uvádza sa v uznesení.
Problémom môže byť aj financovanie. Podľa vyjadrení firmy Jaspers (poradca Európskej komisie) nie je možné z európskych peňazí súbežne financovať výstavbu R1, ak je dlhodobo pripravovaná trasa R3 cez Turiec.
Navyše trasa R1 medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom je navrhnutá v rozpore so schváleným a platným územným plánom Žilinského samosprávneho kraja.
Rýchlostná cesta R3 je najlepšia alternatíva
Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák vníma prepojenie Banskej Bystrice a Ružomberka ako dočasné riešenie.
„Zaťaženie tranzitom do Českej republiky a Poľska vyrieši len dokončenie D1. Naše analýzy ukazovali, že najefektívnejším riešením by bolo dokončenie rýchlostnej cesty R3, ktorá je súčasťou medzinárodného koridoru a prepojila by Šašovské Podhradie na juhu s hraničným prechodom v Trstenej cez Kremnicu a Martin."
Šéf inštitútu Ochrany prírody Marián Jasík upozorňuje, že úsek R1 medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom nebude bezproblémový ani z enivironmentálneho hľadiska.
„Upozorňovali sme na to už predchádzajúcu vládu. Z alternatív, ktoré poznám, by sa jedna vhodná našla. Dlhý bázický tunel by obišiel územie Natura 2000, no aj pri tomto variante existujú dobré, zlé až úplne nevhodné riešenia," vyhlásil M. Jasík. Aj podľa ochranárov by bolo najlepším riešením dokončenie rýchlostnej cesty R3.