MARTIN. Volebná kampaň pred nastávajúcimi komunálnymi voľbami začne síce až 10. novembra, no neoficiálna už dávno začala. Mesto lemujú bilbordy s kandidátmi, v schránkach i autobusoch sa objavujú prvé letáky. Pribúdajú aj rôzne akcie a stretnutia s voličmi. Na všetko treba peniaze. Politikov sme sa pýtali, odkiaľ ich majú a koľko ich plánujú minúť.
Bernát nevie, koľko minie
Stanislav Bernát nám konkrétnu sumu, ktorú chce investovať do volebnej kampane, neprezradil.
„Investujem stále. Ceny sa menia a koľko to bude na konci, neviem povedať. Dávam do toho nielen vlastné peniaze, ale aj peniaze občanov, ktorým záleží na tomto meste."
Exprimátor tvrdí, že volebnú kampaň začne v termíne, ktorý stanovuje zákon.
„Peniaze použijem na diskusné stretnutia s voličmi, bilbordy, kvety a občerstvenie," povedal Stanislav Bernát, ktorý nemá problém po voľbách zverejniť vyúčtovanie svojej volebnej kampane. „Škoda však, že nie je na to zákon."
Diškancovi pomáha aj strana
Daniel Diškanec zatiaľ na svoju prezentáciu minul 1 500 eur, tisíc na letáky a päťsto na inzerciu. „Odhadujem, že budem potrebovať ešte asi 200 eur. Sú to moje vlastné peniaze, ktoré som si ušetril."
Diškancovi na kampaň prispeje aj SDĽ, za ktorú kandiduje. „Mala by mi pomôcť s bilbordami a letákmi v autobusoch. Už som ich upozornil, aby mi nerobili veľkú a drahú kampaň a nech radšej peniaze použijú na konkrétne veci, ktoré môžu niekomu pomôcť. Neviem však, do akej miery ma budú rešpektovať, pretože strana si takouto formou zabezpečuje aj vlastnú prezentáciu," vysvetľoval Daniel Diškanec, ktorý sa vyúčtovaniu nebráni. „Nemám čo skrývať," dodal.
Hrnčiar všetko zverejní
Andrejovi Hrnčiarovi s volebnou kampaňou pomáha reklamná agentúra. „Za október mi prišla faktúra vo výške päťtisíc eur. Peniaze išli na bilbordy a inzerciu v novinách. Všetko som zaplatil z vlastného," informoval súčasný šéf martinskej radnice, ktorý chce ďalšie peniaze použiť na tlačové materiály, inzerciu a spoločenské akcie.
„Samozrejme, po voľbách zverejním vyúčtovanie kampane na svojej webovej stránke aj so všetkými zdrojmi príjmov. Ak mi na ňu prispejú darcovia, tak zverejním aj ich meno a sumu, ktorú mi darovali. Považujem to za úplne prirodzené," vyjadril sa Andrej Hrnčiar.
Kozák dal zatiaľ najviac
Zo všetkých piatich kandidátov na martinského primátora zatiaľ najviac na svoju propagáciu minul Zdenko Kozák.
„Doteraz ma kampaň vyšla na 30 tisíc eur. Keďže 20 rokov podnikám, tak som si aj niečo našetril. Výhradne používam svoje vlastné zdroje," ubezpečoval súčasný poslanec ŽSK, ktorý peniaze použije na rôzne aktivity. „Využijem všetko, čo mi kampaň umožňuje. „Našťastie, mám šikovný volebný tím, ktorý pracuje bez nároku na finančnú odmenu," pochvaľoval si Zdenko Kozák, ktorý na našu otázku, či je po voľbách ochotný predložiť verejnosti vyúčtovanie kampane odpovedal jednoznačne. „Áno, bez problémov."
Vons aj s pôžičkou
Peter Vons sa vo volebnej kampani bude spoliehať najmä na svojich priateľov a blízkych.
„Veľa vecí sa ani nedá zaplatiť. Napríklad zanietenosť pre vec a ochota pomôcť. Samozrejme, v kampani zohrávajú úlohu aj peniaze. Mám zatiaľ objednaných desať bilbordov, pričom prenájom jedného miesta ma vyjde na 180 eur. Počítam aj s plagátmi, letákmi, rôznymi podujatiami a diskusnými stretnutiami. Koľko ma to však bude stáť, teraz neviem povedať. Som však pripravený verejnosť o všetkých výdavkoch informovať, vyúčtovanie volebnej kampane mi nerobí problém. Dôvera občanov a korektné vzťahy sú pre mňa dôležité," povedal Peter Vons, ktorý na prezentáciu použije rodinné úspory, pôžičku a dary od priateľov.
Aliancia: Občan by mal mať čo najviac informácií
František Pauliny z Aliancie Fair - play si myslí, že občania by mali mať k dispozícii všetky dôležité informácie, ktoré im umožnia zodpovedne sa rozhodnúť, kto ich bude ďalšie štyri roky zastupovať.
„Informácie o financovaní kampane by mali byť časťou väčšieho celku, kde by kandidáti informovali aj o svojom majetku, väzbách a oblastiach potenciálneho konfliktu záujmov. Prísľub kandidáta správať sa transparentne by nemal byť obmedzený iba na predvolebné obdobie, ale mal by byť kontinuálnym záväzkom aj počas trvania verejnej funkcie."
Od Františka Paulinyho sme sa dozvedeli, že priestor na takéto informácie dáva projekt Aliancie politikaopen.