MARTIN. Expozíciou diel akademického sochára Petra Rollera martinská galéria plní svoj sen o soche v meste. Od roku 2003, keď začala s projektom zameraným na miesto sochy v mestskom prostredí, predstavila doteraz jeho štyri inšpiratívne ročníky. A hoci sa doposiaľ nepodarilo „získať miesto pre sochu“ v Martine, projekt určite vytvoril priestor pre odbornú diskusiu i jej umelecké vyústenie o tomto fenoméne.
Začal ju aj profesor Roller, keď na prvom ročníku Sochy v meste predstavil svoju tvorbu v tandeme so svojimi študentami. Aktuálny piaty ročník projektu vyplnil sám výstavou Socha – maľba – kresba. Venuje sa nielen tvorbe do kameňa, bronzu, ocele, dreva, ale aj maľbe a kresbe a jeho diela sú určená na prezentáciu v interiéri.
Jeho martinská výstava skĺbuje viaceré z vymenovaných médií, pričom autora predstavuje ako tvorcu s výrazným zmyslom pre detail, ktorému je vlastný svet hieroglyfov a znakov posúvajúci jeho výtvarný svet k harmónii s realitou života. Jeho prezentácia pokračuje aj do galerijnej záhrady, v ktorej sú ukryté kamene signované umelcom, vrátane odkazov, ktorými ich vybavil. Kurátorkou výstavy je Jarmila Kováčová, pozrieť si ju môžete do 18. septembra.
Akademický maliar Ján Skrisa a jeho Náhradný svet tvoria druhú časť pozvánky do letnej galérie. Tvorbu čerstvého päťdesiatnika predstavil kurátor Peter Cabadaj, ktorý monografickú výstavu venovanú voľnej grafickej a maliarskej tvorbe martinského rodáka uviedol ako snahu prezentovať priaznivcom výtvarného umenia človeka, v ktorého živote sa významne prepája nielen pozícia maliara, grafika či ilustrátora, ale aj textára a hudobníka.
„Má bohatý vnútorný život, ktorý často konfrontuje so súkromným znepokojením nad tým, aký život žijeme. Uponáhľaný, v pretlaku informácií, ktoré nevieme spracovať, prežiť, v dobe, ktorá nás skľučuje a ženie k rozhodnutiam, o ktorých nevieme, či sú správne. Jeho tvorba zrkadlí život, je tvorbou v priestore, je výrazom duše, spôsobom vyrovnávania sa s realitou,“ dodal P. Cabadaj a doplnil, že profilová výstava Jána Skrisu nie je myslená ako medzník v jeho tvorbe, ale zmysluplný krok k obojstrannej spokojnosti – tvorcu i prijímateľa jeho tvorby.
Autor: V.Legerská