MARTIN. Takáto povinnosť čakala na Slovensku na viac ako 42 tisíc deviatakov. Kto z nich chce študovať na strednej škole s maturitou, musí tohto roku rátať s tým, že prijímacie skúšky sú až na malé výnimky (90-percentná úspešnosť zo slovenčiny a matematiky na Testovaní 9) povinné. Prvý termín prijímacích skúšok je naplánovaný na pondelok 13. mája, druhý termín na štvrtok 16. mája. Je to preto, že každý deviatak mal možnosť podať si prihlášky na dve stredné školy alebo na dva odbory vzdelávania tej istej strednej školy. Ak žiak nebol prijatý v riadnom termíne na žiadnu strednú školu, môže si podať ešte jednu prihlášku na školu, ktorá prijíma v druhom kole, teda 18. júna.
Školy pod drobnohľadom analytikov
Približne týždeň pred termínom prihlášok zverejnil Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) rebríček kvality stredných škôl. Do úvahy sa pri jeho zostavovaní podľa Petra Klátika z inštitútu brali výsledky žiakov v externej časti maturity zo slovenského či maďarského jazyka, matematiky, z angličtiny, nemčiny, ale aj počet absolventov školy na úradoch práce či ohodnotenie mimoriadnych výsledkov žiakov podľa metodiky ministerstva školstva.
Ako informoval sme.sk, INEKO nehodnotil školy, ktoré mali pre štatistické zisťovanie za posledné štyri roky málo žiakov, napríklad menej ako 80 maturantov zo slovenčiny, angličtiny či nemčiny. Napriek tomu ohodnotil 79 percent všetkých gymnázií a 84 percent stredných škôl na Slovensku, pričom analytici vychádzali z verejne dostupných zdrojov. „Rebríčky komplexne nehodnotia kvalitu školy, ale informujú o výsledkoch žiakov,“ povedal pre portál šéf INEKO Peter Goliáš. „Môžu tak byť užitočným pomocným ukazovateľom pri rozhodovaní o štúdiu, no najmä by mali pritiahnuť záujem verejnosti k diskusiám o kvalite škôl,“ pripomenul a dodal, že prekvapením prieskumu podľa neho bolo, že existujú školy s výrazne nadpriemernými finančnými zdrojmi od štátu a výrazne podpriemernými výsledkami študentov.
Najlepšie gymnáziá sú v Žilinskom kraji
Rebríček stredných škôl v dvoch kategóriách – gymnáziá a stredné školy – v členení podľa krajov aj za celé Slovensko je možné nájsť na stránke inštitútu. Dospelo sa k zaujímavým výsledkom. Najlepšie stredné odborné školy sú najmä na východe Slovenska a na Považí, najlepšie gymnáziá zase v Žilinskom kraji. Jednotkou v kraji je Bilingválne gymnázium v Sučanoch, v porovnaní s inými gymnáziami na Slovensku mu patrí druhá priečka. Z celkového počtu v škále 0 až 100 získalo 77,5. S bilanciou 66,2 skončilo v rebríčku na 19. mieste na Slovensku Gymnázium Jozefa Lettricha v Martine. Jeho riaditeľ Igor Libo túto pozíciu komentuje tak, že je pre všetkých v škole veľkou motiváciou do ďalšej práce. „Pred nami je desať bilingválnych gymnázií, z ktorých väčšina si vyberá žiakov nielen z regiónu ako my, ale z celej Slovenskej republiky. V hodnotení je v bilingválnych gymnáziách zohľadnený aj anglický jazyk, čo oproti ostatným gymnáziám nie je korektné. Bez nich by sme sa v rebríčku dostali podstatne vyššie,“ dodal I. Libo.
V prvej päťdesiatke sa z turčianskych nachádza ešte Gymnázium Viliama Paulinyho-Tótha s bilanciou 62,6.
Stredné školy v stočlennom rebríčku
Pozíciu stredných odborných škôl ponúka rebríček INEKO v stočlennom rebríčku. Z turčianskych stredných škôl sa v ňom nachádzajú len tri. Stredná priemyselná škola v Martine je na 22. mieste (v rámci Žilinského kraja na treťom) so 68,8, potom Obchodná akadémia v Martine – 31. miesto (v kraji piate) so 67,2 a Pedagogická a sociálna akadémia v Turčianskych Tepliciach - 58. miesto (v raji siedme) s bilanciou 63,9.
„Neprekvapilo ma to a našu pozíciu vnímam pozitívne,“ povedal riaditeľ Strednej priemyselnej školy v Martine Jozef Jurica. „Našim žiakom sa snažíme poskytovať kvalitné vzdelanie. Podporujeme hlavne aktívnu účasť našich študentov vo všetkých možných súťažiach, ako sú strojárska olympiáda, zenit v elektronike a informatike a stredoškolská odborná činnosť.“
A hoci pre tohtoročných deviatakov sú tieto tvrdenia už z hľadiska rozhodovania sa o cieli ich stredoškolského štúdia z veľkej časti bezpredmetné, mali by si ich pamätať rodičia terajších ôsmakov. Ako tvrdia odborníci, rodičia a ich deti by si mali pri rozhodovaní všímať nielen oficiálne stránky škôl, ale aj to, aké uplatnenie absolventov dosahuje nimi vybratá škola (úspešnosť na prijímačkách vysokých škôl a počty absolventov na úradoch práce), aký je záujem o štúdium na nej, aké možnosti kontaktov so zahraničím reálne ponúka, aké výsledky dosahujú žiaci na olympiádach či v odbornej činnosti. A na to je rok optimálny čas.
Autor: V.Legerská