MARTIN. Nedokončená stavba nadchodu v Záturčí nikdy neplnila svoj cieľ. U toto leto zodpovední avizovali, že do konca augusta ju zbúrajú. V tom čase to bola takmer hotová vec.
Reakcie obyvateľov na tento zámer boli rôzne, väčšina sa tešila, že sa začali hýbať ľady. August prešiel a nadchod je stále na svojom mieste. Poslanec mestskej časti Záturčie Peter Sovík vysvetľuje, že rozobratie nadchodu by mohlo spôsobiť viacero komplikácií, ktorým si teraz nemôžu dovoliť ľudí vystaviť.
„Od začiatku roka sme v mestskej časti pripravovali podklady pre vyhlásenie elektronickej súťaže na výber zhotoviteľa, čo sa podarilo až v lete. Zvážili sme všetky aspekty a dospeli sme k záveru, že výhodnejšie bude termín presunúť,“ povedal poslanec s tým, že asanácia nadchodu si bude vyžadovať aj uzávierku hlavnej cesty, čo spôsobí, že osobné vozidlá ako aj autobusy MHD budú musieť počas realizácie prác úsek obchádzať cez Záturčiansku ulicu. Ako pokračoval, priamo pod stavbou sa nachádzajú inžinierske siete a nateraz nemôžu riskovať ich možné poškodenie, keby počas asanácie nadchodu časť z neho spadla.
V zápisnici VMČ Záturčie z 27. augusta 2014 sa uvádza, že termín realizácie prác kompetentní presunuli na tretí novembrový týždeň, pričom vyčíslili potrebnú sumu 25 000 eur. „Dali sme posúdiť statiku nedokončeného nadchodu, je pripravená projektová dokumentácia a asanačné povolenie na jeho likvidáciu. Rovnako je vysúťažený realizátor prác s odstránením stavby do konca roku 2014,“ vyjadril sa predseda výboru mestskej časti Tomáš Zanovit. Poslanci predpokladajú, že nadchod sa v stanovenom termíne podarí rozobrať v priebehu dvoch týždňov.
Statiku nadchodu posúdil architekt, podľa ktorého je jeho životnosť možná do konca roku 2015, pričom tento údaj sa môže v závislosti od jeho aktuálneho stavu predĺžiť. Hlavný inžinier mesta Vladimír Povoda sa stavom nadchodu zaoberal aj v roku 2009, keď sa riešila i jeho možná dostavba. Ako uviedol, na ukončenie mosta a jeho sprevádzkovanie by bolo potrebné dobudovať jedno mostné pole s možnosťou dostavby schodiska a rampy zo strany školy, zabezpečiť reprofiláciu konštrukcií základov, izoláciu mostovky, novú vozovku a jej odvodnenie ako aj zasanovať štyri polia mosta ponad Ulicu Aurela Stodolu vrátane pripojenia na pešie plató. Boli vyčíslené predpokladané náklady na dostavbu, ako aj asanáciu, z čoho bolo na základe konkrétnych čísel zrejmé, že pre rozpočet mestskej časti je výhodnejšie stavbu rozobrať. „Generácia detí z 90. rokov odrástla a ďalej už ani nebol záujem lávku dostavať. Ľudia využívajú priechody pre chodcov a v tomto prípade by nadchod ľuďom život neuľahčoval a v podstate by nič neriešil,“ doplnil Peter Sovík.