MARTIN.Nedávny pád malého vrtuľníka typu Ch-7 Kompress pri Liptovskom Mikuláši opäť rozprúdil diskusiu, či je takéto súkromné lietanie bezpečné.
Na heliporte pri Tatralandii havaroval martinský podnikateľ, ktorého s ľahkými zraneniami previezli do nemocnice. U pilota vykonali dychovú skúšku na alkohol s negatívnym výsledkom. Na mieste zasahovalo sedem hasičov. Nehoda sa stala neďaleko frekventovanej cesty, čo mohlo mať fatálne dôsledky pre posádky áut, ktoré práve v tom čase boli na vozovke.
Ženy sú lepšie pilotky ako muži
Podľa predsedu Aeroklubu Martin Milana Lojdla je lietanie určite bezpečnejšia forma dopravy ako jazda autom.
„Posledná letecká nehoda v turčianskom regióne bola v roku 1973. Ale pred dvomi rokmi havaroval pilot z Turca niekde pri Žiline,“ sumarizuje predseda martinských letcov.
„Nebo určite nebezpečné nie je, jediný, kto môže byť nebezpečný, je pilot. Najväčšou chybou je precenenie vlastných schopností,“ vysvetľuje a dodáva, že záujem amatérov o lietanie určite vzrastá, najmä od roku 2010.
Aktuálne si na letisku v Tomčanoch robí pilotný kurz 12 žiakov a slovenskú oblohu brázdi 50 letcov z Turca, z toho však len dve ženy. Letecké kurzy a starostlivosť o leteckú techniku zastrešuje Slovenský národný aeroklub.
„Ženy majú oveľa väčší cit pre pilotovanie ako muži a v súťažiach obsadia vždy popredné miesta aj medzi sto letcami, hoci ich je tak málo,“ chváli nežnejšie pohlavie M. Lojdl. Ako ďalej hovorí, lietať sa môže naučiť v podstate ktokoľvek, aj človek, ktorý nemá vodičák alebo mu ho dokonca vzali.
Rýchlejší púšťa pomalšieho, vyšší nižšieho
Pilotné skúšky si síce robia aj podnikatelia, aby na „vlastných krídlach“ rýchlejšie cestovali za obchodom, ale podľa M. Lojdla nebeská obloha skôr láka rôznych nadšencov, ktorých to skrátka baví.
„Iste, sú medzi nimi aj takzvaní vizionári, ktorí len potrebujú mať ďalší preukaz, ale 90 percent ľudí využíva lietanie na rekreáciu a šport. Lietajú pre ten úžasný pocit z lietania,“ konštatuje predseda martinského aeroklubu.
Životnosť vrtuľníka či malého lietadla je pritom dlhšia ako u auta, dokonca ani palivo nie je nákladnejšie. Za nový model by ste museli siahnuť naozaj hlboko do peňaženky, keďže ceny lietadiel sa začínajú na 65 tisícoch eur. Ojazdené staršie lietadlo zoženiete však aj za 15 tisíc eur.
Aj vo vzduchu platia jasné dopravné predpisy, napríklad pravidlo prednosti. Vtedy rýchlejší dáva prednosť pomalšiemu, ten kto je vyššie, pilotovi pod ním a motorové lietadlo zas dáva prednosť vetroňom.
Situácie, keď by bolo na oblohe toľko lietadiel, ako je áut na ceste, sa Milan Lojdl neobáva, pretože podľa neho takáto vízia nehrozí.
„Medzi lietadlom a autom bude asi vždy veľký cenový odstup. Vysokú cenu lietadla totiž robí čas, ktorý si vďaka nemu skracujeme,“ dodáva pilot.