ALEXANDER LILGE, poslanec MsZ Martin
Ak poslanci NR SR zahlasovali za zrušenie poplatku, mali pre to určite svoj dôvod a iste aj dostatok relevantných informácií od pacientov. Poplatok bol nepochybne krok, ktorý zvýhodňoval niektorých pacientov, najmä tých, ktorí si to mohli dovoliť zaplatiť. Aj keď viem, že mnohým to vyhovovalo, lebo nemuseli čakať a mohli lepšie využiť svoj čas. Teraz bude od pacientov v čakárňach potrebná istá dávka trpezlivosti a tolerancie, ako to bolo za „starého režimu,“ najmä keď budú prednostne vybavované súrne prípady, či matky s malými deťmi a bude treba dlhšie čakať.
JURAJ STAHL, podnikateľ
Našťastie, nie som častým návštevníkom u lekára, ale táto zmena je veľkým krokom späť. Oficiálne cenníky nahradia neoficiálne. Nesystémové riešenie v nefungujúcom zdravotnom systéme. Zmeny sa nemali začať diať z tejto strany. Od prvého apríla musia lekári používať registračnú pokladňu na výber poplatkov, mesiac pred zavedením sa poplatky rušia. Akosi v tom neviem nájsť logiku.
JÁN TOPERCER, ekológ
Premiér Fico si svojou červenou „fickou“ celý hepy odškrtne ďalší bod - a to bude celá zmena. Lekári si vo svojom rozvetvenom kreatívnom účtovníctve ihneď vytvoria novú podpoložku v položke "neformálne platby". Pacienti ju ako cvičené opičky budú tíško platiť - a liberálno-socialistický princíp "všetci sme si rovní, ale niektorí sú si rovnejší" zostane zachovaný. Ešte to, siahať na najhlbšie základy tohto štátu!
MIROSLAV BARTOŠ, výtvarník – spisovateľ
V istých životných situáciách sme si rovnejší, ak nie rovní, preto choroba a bolesť by mala byť prijímaná s pokorou, ona by sa mala prejaviť aj v čakárni lekára. Kúpiť si skoršie ošetrenie by bolo etické len vtedy, keby nebolo na úkor druhých, a to sa uskutočniť nedá. V tomto prípade som za rovnosť, ak práve nejde o život - o tom rozhodne lekár. Takýto poplatok by mal skôr patriť predbehnutým. Myslím si, že organizačne možno zmierniť únavné čakanie niektorých chorých objednaním sa na záväzný termín.
PETER CABADAJ, manažér kultúry
Keďže chodím k lekárovi sporadicky, nikdy som nevyužil možnosť vybaviť si za poplatok prednostný termín. V prípade mojej maličkosti doteraz platilo, že keď ma už choroba dokopala ísť k lekárovi, nemal som najmenší problém počkať si aj v preplnenej čakárni na „sestričkin“ hlas, ktorý mi umožnil vstúpiť do ordinácie. Podobne možno pri svojom rozhodovaní uvažovali i poslanci, ktorí opätovne potvrdili, že majú vrodený „cit“ ponúkať na spoločenskú diskusiu „silné“ univerzálne témy.
MIROSLAV VALACH, hokejový rozhodca
Aj v tomto prípade má minca dve strany. Na jednej strane stoja obyčajní ľudia, ktorí síce platia zdravotné poistenie, ale nemajú na to, aby si zaplatili za prednostné ošetrenie. Na druhej strane sú lekári, ktorí nie sú za svoje výkony dostatočne ohodnotení a práve tieto poplatky a iné "dary" sú súčasťou ich príjmu, o ktoré by neradi prišli. Pre mňa je však neprípustné, aby človek s vážnymi zdravotnými problémami bol "mimo poradovníka" len pre to, že žije len z toho mála čo má a počíta každý cent za lieky. Je smutné, keď sa ešte navyše musí pozerať ako niekto vo vyleštených topánkach a v drahom kabáte na zavolanie vojde do ordinácie.
ZLATICA HOLUBOVÁ, predsedníčka PD Gader Blatnica
Ťažko sa mi je k tejto problematike vyjadrovať, snažím sa robiť všetko pre to, aby som k lekárovi chodiť nemusela. Len tak teoreticky a aj z počutia viem, že nie vždy to tiež fungovalo, najmä keď si prednostné prijatie zaplatili viacerí. Myslím si, že by mohli pomôcť aj obyčajné časenky, ktoré u niektorých lekárov stále fungujú.
PETER LISOŇ, prednosta ŽST Vrútky
Odpovedzte si na otázky: 1. Ako to budete vnímať, keď budete trpezlivo čakať v čakárni s chorým, trpiacim dieťaťom v náručí a predbehne vás niekoľko ľudí len preto, lebo si môžu dovoliť zaplatiť poplatok? Je zdravie vášho dieťaťa druhoradé? Je vaše dieťa menejcenné? 2. Ako to budete vnímať, keď si aj zaplatíte poplatok a predsa dostane pred Vami prednosť známy lekára, aj bez poplatku? 3. V čakárni sa stretnú napríklad traja pacienti, všetci zaplatia poplatok. Kto bude mať prednosť? 4. Nemyslíte si, že predbiehanie v rade bolo, je a vždy len bude bezohľadným, necitlivým a bezcharakterným konaním a akékoľvek pokusy o legalizáciu takéhoto správania (napríklad formou poplatkov) sú scestné? 5. Prečo boli zavedené poplatky iba u lekára? Prečo neboli zavedené koncepčne, teda všade, napríklad aj na úradoch, v radoch pred pokladňami, na tobogánoch, a podobne?