MARTIN. V poslednom desaťročí preferovaný údolný variant diaľnice D1 Turany – Hubová vyhráva i preto, lebo sa operuje argumentom, že trasa cez tunel Korbeľka by mala negatívny vplyv na podzemné vody. Ekológ Ján Toprecer však s takýmto tvrdením nesúhlasí.
Jedno nafukujú, druhé nespomínajú
„Hrozbu negatívnych vplyvov tunela Korbeľka na podzemné vody diaľničiari už roky nafukujú, pričom o vodohospodárskych rizikách údolných variantov sa vôbec nehovorí,“ upozorňuje.
Korbeľka sa môže dotknúť prameňa Teplička (výdatnosť 8-10 l/s), ktorý zásobuje vodou obec Krpeľany a tunelová rúra vedie najmenej 300 metrov od jeho pásma hygienickej ochrany II. stupňa. Pri údolnom variante by tunel Rojkov, ktorý je jeho súčasťou, ohrozil najmenej dva porovnateľne výdatné vodné zdroje.
„Prvým je prameň Kraľovany 1 (výdatnosť 7,5 l/s). Trasa triafa priamo okraj jeho pásma hygienickej ochrany II. Druhým je prameň Rojkov (výdatnosť 4 l/s), ktorý leží priamo na trase, a tak môže byť zlikvidovaný,“ uvádza konkrétne príklady vedecký pracovník.
Zároveň pripomína, že údolný variant ohrozuje dva z troch hlavných zdrojov vody pre Rojkovské rašelinisko a prírodné hodnoty na šiestich územiach európskeho významu.
Rojkov môže skončiť ako Čebrať
Viaceré geologické i hydrogeologické posudky a správy ukázali, že kvalita horninového prostredia hovorí v prospech tunela Korbeľka. Takisto hodnotenie inžinierskogeologických pomerov ukázalo pri Korbeľke prijateľný stupeň 2, kým pri Rojkove problematický stupeň 3 so zhoršenými podmienkami na razenie tunela.
„Korbeľka by viedla cez pomerne bezpečnú vápencovo-dolomitickú časť, kým trasu Rojkova, najmä západný portál, naplánovali v nestabilnom prostredí v podobnom, v akom začali stavať tunel Čebrať pri Ružomberku. Ten však museli práve pre problémy s nestabilným horninovým prostredím prestať raziť.“
Teraz sa dokonca uvažuje o zmene jeho trasy, čo by stavbu predražilo a posunulo termín dokončenia.
Ekológ poukazuje aj na to, že do ešte neukončeného procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA, ktorý nevychádzal podľa predstáv ďialničiarov, chceli narýchlo vložiť nový upravený údolný variant.
„Platná legislatíva hovorí, že ak chcú robiť takéto závažné zmeny trasy, mali by ich nechať posúdiť riadnym novým procesom EIA,“ pripomína Ján Topercer.