Zabudli sme padať na kolená a občas skloniť hlavu

Známy literárny horor Frankenstein sa na Slovensku dočkal divadelného spracovania. Martinské divadlo ako prvé prináša na scénu príbeh o umelom stvorení ľudského monštra a jeho dôsledkoch. O inscenácii Frankenstein (moje svedomie) sme sa porozprávali s aut

Dodo Gombár.Dodo Gombár. (Zdroj: Braňo Konečný)

orom divadelnej adaptácie a zároveň režisérom Dodom Gombárom.

Čo vás spolu s dramaturgom Robom Mankoveckým motivovalo k tomu, aby ste klasiku gotického hororu a priekopnícke dielo vedeckej fantastiky preniesli na divadelné javisko?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

- Tých dôvodov je vždy viac. Pre mňa bola jedným z tých zásadných potreba silného príbehu. Uvažoval som dlho o nejakom klasickom diele, ktoré je zapísané v našom podvedomí, zároveň to však nemusí byť divadelný text, ale skôr dramatická predloha. Svoju úlohu iste zohrali aj konkrétne predstavy o inscenovaní a môj vzťah k martinskému súboru. Samozrejme, podstatný je pre mňa vždy tiež osobný rozmer, intímna a súkromná rezonancia s danou témou.

SkryťVypnúť reklamu

Literárna predloha nesie podtitul Moderný Prometeus, vaša adaptácia Moje svedomie. Aký rozdiel oproti pôvodine môžu diváci očakávať?

- Snažil som sa pri adaptácii zamerať na vnútorný svet niekoho, kto spácha či vykoná čin, za ktorý nie je schopný prijať zodpovednosť. Zámerne je mierne potlačený akt „stvorenia“, ktorý koniec-koncov i u samotnej autorky je v románe zaznamenaný takmer okrajovo, asi na pol strany. Aj napriek tomu je ale podstatný, je spúšťačom všetkých ďalších udalostí. Tým základným rozmerom textu mala byť téma ľudského svedomia ako nekompromisného a neumlčateľného nášho sudcu. Ale to sú všetko len slová, ktoré takto vyslovené tomu dávajú akési ultimátum, čo by som bol nerád. Motívov, ktoré môžu rezonovať so súčasnosťou, je tam, dúfam, oveľa viac, preto buďme slobodní i v ich objavovaní.

SkryťVypnúť reklamu

Mary Shelleyová svoj román vydala v roku 1818, teda pracovali ste s jazykom takmer dvesto rokov starým. S akými jazykovými úskaliami ste sa pri adaptácii museli vyrovnať?

- Pracoval som s prekladom Pavla Vilikovského, ktorý rešpektuje dobovú konvenciu, čiže už samotný jazyk je svojím spôsobom štylizovaný, často pre hercov nepohodlný. Má však svoju jemnú zvukomalebnosť. To sa mi zdalo ako dobré východisko i pre jazyk divadelnej hry. Jazyk nastoľuje nášmu zámeru určitú osudovosť a archetypálnosť.

Pamätáte si ešte, kedy ste Frankensteina prvý raz čítali a čím vás vtedy zaujal? Aké posuny vo vnímaní odkazu u vás odvtedy nastali?

- Už si to celkom nepamätám. Tuším ako prvý som videl film Kennetha Branagha s Roberotm de Nirom, kedysi v 90-tych rokoch. Ale že by to bol nejaký iniciačný moment, to sa nedá povedať. Nechcem silu tohto románu nijako preceňovať, pretože on z istého uhlu pohľadu môže pôsobiť ako taká rozprávka pre dospelých. Ale keď sa hlbšie ponoríte do jeho odkazu a tajomstva, tak tam objavíte tú celkom prvotnú iskru úvah, ktorou je otázka, či a prečo má človek právo suplovať Boha. Alebo prírodu. Čo nás ženie k neustálemu prekonávaniu hraníc? Prečo je v človeku ten rozmer šialenstva neustále vynikať, všetko a všetkých predbiehať? Nestačí nám už si takzvane merať sily medzi sebou, vyzývame na tieto bitky oceány aj skaly. Ľudstvo si dáva stále nové a nové ciele často hraničiace s morálkou, hodnota nášho ega je precenená na maximum. Človek uzurpuje priestory, kde má zostať skryté tajomstvo žitia, rozširuje zóny svojho pôsobenia i vplyvu. Dokedy sa dá v tomto trende pokračovať, netuším. Mnohé erudované úvahy tvrdia, že sme už na pokraji. Čo príde za ním, si radšej ani nechcem predstavovať.

SkryťVypnúť reklamu

Novelu či román splodila mladá vzdelaná dievčina, autorka mala 19 rokov, keď to písala – nevnímali ste pri úprave textu istú naivitu, nezrelosť? Čo bolo pri divadelnej adaptácii textu najťažšie?

- Písal som text na dvakrát. Prvýkrát som sa vydal cestou celkom súčasného vnemu, kde boli prítomné mobily, internet a moderná medicína. Tam som ale nečakane zaváhal a zastal, začalo sa to nejako prazvláštne búriť. Takýmto signálom som sa už na svojej tvorivej ceste naučil načúvať. Musel som sa vrátiť a rozhodol som sa pre, povedzme, konzervatívnejší prístup, kde nebude tá nadčasovosť a súčasnosť prítomná tak explicitne, ale mierne rafinovanejšie a zároveň pokornejšie.

V inscenácii si môžeme „odčítať“ viaceré tematické línie, ktorá bola pre vás nosná?

- Je to hra o ľudskom egoizme, o pýche, o postaveniu sa Božím princípom, o nedostatku lásky a jej márnom hľadaní. Zároveň je to však zamyslenie nad tým, že na svet prichádzame čistí a dobrí.

Vy ste už v martinskom divadle s podobnou témou – manipulácia so stvorením nového života – pracovali, spomeňme napríklad inscenáciu Psie srdce. V čom je uchopenie témy teraz iné?

- V prípade Michaila Bulgakova ( môjho milovaného autora ) sme mierne posilňovali spoločensko-politický kontext, v prípade Mary Shelleyovej to je väčší dôraz na rovinu psychologickú a vzťahovú. Psie srdce vznikalo v čase, keď ma divadelne inšpiroval motív scudzenia, neustále som sa k nemu vracal, preto sa celá prvá časť odohrávala ako vyfabulovaná divadelná skúška. Frankenstein je od začiatku pokusom o divadelnú ilúziu, k zlomu prichádza, naopak, v poslednej štvrtine inscenácie.

V inscenácii ste využili aj prvky povedzme hudobného divadla, resp. muzikálu, prečo?

- Z potreby zachovávať aj určitý odstup, či nadhľad. Tušili sme to tak už nejako od začiatku, že chceme ľahko koketovať s hudobným žánrom, že hudobná zložka inscenácie bude dôležitá. Hudba v tomto prípade podporuje divadelnosť, uvádza nás do širšej a novej dimenzie. Pesničky spôsobujú mierne pozastavenia a navodzujú možnosť vnímať príbeh a témy z nového uhlu pohľadu a nazerať hlbšie do jednotlivých postáv i súvislostí. Snáď významný dôvod je aj dispozícia martinského súboru, ktorý je výnimočne muzikálny a múzický.

Čo bolo pri príprave divadelnej inscenácie najnáročnejšie, ťažké? Ako prijímali herci vašu koncepciu Frankensteina?

- Neviem, či bolo niečo ťažké. Nikto mi neležal na operačnom stole, za koho život by som bol zodpovedný, ani som nemusel preletieť ťažkým boeingom na iný svetadiel. Robil som divadlo. V tomto prostredí a bezpečnom prítmí mi príde vždy príliš veľkým rúhaním sťažovať si na to, že bolo niečo ťažké. A nikto z hercov mi nepovedal nič o tom, že by moju koncepciu neprijal, respektíve s ňou mal nejaký problém. Mne osobne sa skúšalo radostne a tvorivo.

Je to režijný zámer, že Netvor nie je zohavený až tak, aby vzbudzoval des a zhnusenie, ale divák má skôr tendenciu sympatizovať s ním?

- Keď povieme „režijný zámer“, to znie tak vznešene. Naším cieľom a potrebou bolo vyrozprávať a interpretovať veľký príbeh, ktorý v nás atakuje skryté zóny, v niečom až klasický. Romantickému sporu, čiže skríženiu mečov citu a rozumu zostávame verní. Tento stret snáď víziu hororu nahrádza dostatočne, pretože sám o sebe môže byť niekedy celkom veľkým hororom či thrillerom. To, že občas narúšame očakávania a konvencie môže byť práve predsa inšpiratívne.

Hlavná postava, Viktor Frankenstein, sa cíti ako stvoriteľ, jeho pýcha ho zničí – chcel byť všemohúci a rozsieva skazu – je toto téma súčasnosti?

- Áno, naša súčasnosť je svet egoizmu a silných gest. To je tiež možnosť ako sa na príbeh dívať. Potreba zanechať po sebe hlbokú brázdu stoj čo stoj, čítať o sebe v novinách, opájať sa svetskými benefitmi. Zabudli sme padať na kolená a niekedy skloniť hlavu. Alebo sa aspoň stíšiť a neobťažovať naše okolie neustálym pripomínaním svojej hlučnej prítomnosti. Zabúdame na ticho, lebo sa bojíme, koho a čo by sme v ňom stretli. Možno práve to svoje svedomie a svoju minulosť.

Čím by ste pozvali divákov na najnovší titul martinského divadla?

- Snáď celé toto naše rozprávanie je skromným pozvaním. Pokúsili sme sa o poctivé divadlo, ktoré obracia pohľad do vnútra. Mám na inscenácii rád aj akúsi nervozitu, ktorá z nej vyžaruje. V nečakaných chvíľach sa strieda so svetom harmónie a lásky. Občas zaznie veta, ktorá môže pôsobiť ako večná odpoveď na naše neustále pochybnosti a osobné bolesti. Herci krásne hrajú. Všetko do seba pekne zapadá. Vizuálne vnemy upokojujú a znepokojujú. Nechávame priestor na zrkadlenie osobných príbehov a úvah... Dôvodov na návštevu divadla, myslím, nie je málo.

Dodo Gombár (vl. menom Jozef Gombár, nar. 1973) vyštudoval divadelnú réžiu na bratislavskej VŠMU. Dve sezóny pôsobil aj v SKD Martin, neskôr v českých a iných európskych divadlách. V súčasnosti je umeleckým šéfom Švandovho divadla v Prahe. V Martine naštudoval viacero úspešných inscenácií (spomeňme aspoň Krvavú svadbu, Čajku, Psie srdce, Nový život, Kuba či Štúrovcov), medzi najhrávanejšie stále patrí úspešný sitkom www.narodnycintorin.sk, komédia 1+1=3, ale aj inscenácia Hamlet (príbeh rodiny). Frankenstein (moje svedomie) je jeho dvadsiatou réžiou v SKD Martin.

(Autorka je pracovníčkou marketingu SKD)

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 195
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 870
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 182
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 024
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 776
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 907
  1. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  2. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  3. Martin Borecky: Rakovina
  4. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  5. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  6. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  7. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  8. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 957
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 618
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 415
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 137
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 427
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 212
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Tomáš Pšenka.

Ani druhá hokejová liga nie je lacná záležitosť. Na pokrytie sezóny kluby míňajú šesťmiestne sumy.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Prebudenie jari Vrícko

Aj do malej podhorskej dedinky zavítala jar.


(vm)
Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


  1. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  2. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  3. Martin Borecky: Rakovina
  4. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  5. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  6. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  7. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  8. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 957
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 618
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 415
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 137
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 427
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 212
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?