MARTIN. Diaľničný úsek medzi Turanmi a Dubnou Skalou vodičom, ktorí prechádzajú popod Malú Fatru, výrazne skrátil prechod touto časťou Turca. Ak využijú novú autostrádu, vyhnú sa prejazdu Sučanmi i Vrútkami, nehovoriac o policajnej hliadke, ktorá zvykne merať päťdesiatku na vjazde do Martina neďaleko čerpacej stanici Slovnaft. Napriek tomu na nich jedna nástraha čaká. Je ňou zjazd z diaľnice pri Dubnej Skale.
Kamióny brzdia až na krv
Ten je totiž veľmi krátky. Vodiči tak majú problém plynulo sa zaradiť na cestu prvej triedy smerujúcu do Žiliny. Pri zjazde totiž musia spomaliť a následne sa v pripájacom pruhu, ktorý má len pár metrov, nestihnú dostatočne rýchlo rozbehnúť, aby neobmedzili vozidlá idúce deväťdesiatkou po ceste I/18.
„Priznám sa, párkrát som sa už v menšej rýchlosti pichol medzi dve autá, a to za mnou na mňa zablikalo. Keď však zastanete úplne a po osemnástke ide dlhšia kolóna, zaradiť sa je oveľa väčší problém a treba ešte viac riskovať,“ opísal svoju skúsenosť tridsaťosemročný Filip, ktorý je vodičom z povolania.
Výjazd z diaľnice sme si išli otestovať i my. Všetko bolo v poriadku až do chvíle, keď sa bolo treba zaradiť na osemnástku. Vodič staršej dodávky pred nami totiž v súlade so zákonom schválnosti výrazne spomalil presne v čase, keď sme sa pozerali doľava na to, či niečo po hlavnej ceste nejde. Trochu prudšie pribrzdenie nás síce zachránilo od ťukanca, ale kamionista za nami až tak v pohode nebol a ubrzdil to len tak tak.
Pripájací pruh predĺžia
Polícia zatiaľ na tomto úseku žiadnu dopravnú nehodu neeviduje a od začiatku roka sa tu mali stať štyri škodové udalosti. Navyše, vôbec nie je vylúčené, že farba pri Dubnej Skale opadávala z blatníkov častejšie, len majitelia vozidiel policajtov k škrabancom nevolali.
Aj Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline, považuje spomínaný úsek za rizikový. Na podporu svojho tvrdenia ponúka dva argumenty.
„Keďže diaľnica je nadradená nad cestou prvej triedy, logicky by to malo byť tak, že autá schádzajúce z diaľnice majú prednosť. Na to sa niektorí vodiči automaticky spoliehajú. Druhým problémom je krátky pripájací pruh,“ hovorí odborník na dopravu.
Na vzniknutú situáciu zareagovala Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Cestu z Vrútok do Žiliny síce neplánuje zmeniť na vedľajšiu, ale rozhodla predĺžiť pripájací jazdný pruh.
„Urobíme to úpravou vodorovného dopravného značenia do šírky. Tento režim by mal trvať do spustenia nadväzujúceho úseku D1 s tunelom Višňové. Po jeho sprejazdnení už nebude exit pri Dubnej Skale tak často využívaný,“ vysvetlila Eva Žgravčáková, hovorkyňa NDS.