Vyhrá pri prepojení sever - juh zdravý rozum?

Peňazí na stavbu rýchlostných ciest a diaľnic je menej, ako by sme potrebovali. Preto sa asi bude rozhodovať, či pred R3 cez Turiec dostane prednosť R1 cez Donovaly.

Po kúsku turčianskej R3 sa dá prejsť po zjazde z diaľnice.Po kúsku turčianskej R3 sa dá prejsť po zjazde z diaľnice. (Zdroj: ANDREA DUDRÁKOVÁ)

Peňazí na stavbu rýchlostných ciest a diaľnic je menej, ako by sme potrebovali. Preto sa asi bude rozhodovať, či pred R3 cez Turiec dostane prednosť R1 cez Donovaly.

MARTIN. Náš región už niekoľko rokov čaká na výstavbu turčianskych úsekov rýchlostnej cesty R3. Tá sa podľa plánov začína v Trstenej a má pokračovať cez Martin, Turčianske Teplice, Kremnicu až do Šiah. Rovnako susedný banskobystrický región chce prepojenie rýchlostnej cesty R1 s diaľnicou D1 popod Donovaly do Ružomberka. Preto je teraz otázkou, či prioritne stavať prepojenie severu s juhom cez rýchlostnú cestu R3 alebo R1.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

R3 je v hlavnom koridore

Spomínané cesty sú súčasťou dopravnej siete TEN-T (transeurópska dopravná sieť). Trasa R1 cez Donovaly však nepatrí do hlavného koridoru TEN-T, len do súhrnnej siete. Z tohto hľadiska má tak väčší význam R3 z Martina po Žiar nad Hronom.

V obidvoch prípadoch by sa museli vybudovať približne rovnako dlhé stavby. Z Banskej Bystrice do Ružomberka popod Donovaly ide o 55 kilometrov. Prepojenie Martina so Žiarom nad Hronom by zahŕňalo 59,5 kilometra novej autostrády. V prospech alternatívy cez Turiec hovorí vyššia intenzita dopravy, lepšia dopravná obslužnosť a tiež menej náročný terén.

„Želáme si, aby sa aspoň začal stavať prvý úsek medzi Martinom a Rakovom. A potom z Rakova na Mošovce a Turčianske Teplice,“ povedal Ján Mišura, riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory v Žiline.

SkryťVypnúť reklamu

Spolu s kolegami z regionálnych obchodných priemyselných komôr krajín Vyšehradskej štvorky tiež podpísal memorandum, ktoré žiada, aby sa výstavba R3 dostala aj do programového vyhlásenia vlády.

Cesta cez Turiec je menšie zlo

Samostatný vedecký pracovník – ekológ Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici, upozorňuje, že pri posudzovaní R3 aj R1 sa opakujú tie isté systémové chyby.

„Často ide o silno formalistické a zaujaté hodnotenia, ktoré sa nezakladajú na faktoch a dátach, ale na skupinových záujmoch, ideológiach a podobne. Vedú k neinformovanému a často aj spolitizovanému rozhodovaniu. Chýba viac stanovísk nezávislých odborníkov, lepšie vymáhaná a stabilnejšia legislatíva, silnejšia pozícia územného plánovania a integrovaného manažmentu krajiny.“

SkryťVypnúť reklamu

Ak by mal porovnať dve spomínané trasy, tak z jeho pohľadu vybudovanie R1 nesie so sebou veľké environmentálne riziko a šetrnejšia k prírode i krajine je cesta R3.

„Určite by však bolo treba upraviť jej trasu tak, aby nerozdrobovala krajinu a nezabrala toľko poľnohospodárskej pôdy vysokej bonity. Máme jej už málo a keď si aj z toho mála ukrojíme, bude to už veľmi citeľná strata,“ dvíha varovný prst.

Na druhej strane R3 by mohla byť dobrou alternatívou východného obchvatu Martina. Ten je síce stále ešte len na papieri, no už sa naň z viacerých strán zniesla vlna kritiky.

„Tu by sa dala uchrániť pôda i prírodné hodnoty, a pritom nie na úkor dopravnej obslužnosti mesta ani komfortu vodičov,“ dodal.

R1 cez Donovaly by bola skôr tranzitná

Zástupca riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Pavol Kajánek pripomína, že stále nie je doriešené presné trasovanie rýchlostnej cesty cez Oravu, čo je pre jej pokračovanie smerom na juh podstatné. Pri zhrnutí doteraz dostupných hodnotení či podkladov však vychádza ako logickejšie riešenie uprednostniť stavbu R3 cez Turiec.

„Z pohľadu dopravy má viac benefitov a bola by vyťaženejšia. Cesta R1 cez Donovaly vedie málo zastavaným územím, a tak by slúžila predovšetkým ako tranzitná, kým R3 by pomohla aj lokálnej doprave,“ uvádza jeden z argumentov.

Vláda SR zaradila medzi svoje priority aj cestu R3. Vo svojom programovom vyhlásení, ktoré schválila minulý týždeň, ale v súvislosti s touto cestou spomenula len urýchlenie jej výstavby na Orave. V tom istom dokumente tiež sľubuje pripraviť prepojenie D1 s Banskou Bystricou. Štát ale stále presne nepovedal, či nájde na spomínané cesty finančné prostriedky.

V súčasnosti z plánovaných 187 kilometrov rýchlostnej cesty R3 nie je v plnom profile v prevádzke ani jeden úsek. Postavených je len 17,5 kilometra cesty v polovičnom profile. Medzi ne patria obchvat Hornej Štubne a tiež niekoľko sto metrov diaľničného privádzača na D1 medzi Martinom a Sučanmi.

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 714
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 538
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 830
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 019
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 015
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 672
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 174
  1. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  2. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  3. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  4. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  5. Juraj Kumičák: Kolaborant
  6. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  7. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 796
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 543
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 388
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 927
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 380
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 352
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 154
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 429
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Tomáš Pšenka.

Ani druhá hokejová liga nie je lacná záležitosť. Na pokrytie sezóny kluby míňajú šesťmiestne sumy.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Prebudenie jari Vrícko

Aj do malej podhorskej dedinky zavítala jar.


(vm)
Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


  1. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  2. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  3. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  4. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  5. Juraj Kumičák: Kolaborant
  6. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  7. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 796
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 543
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 388
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 927
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 380
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 352
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 154
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 429
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?